سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرز تهیه ماست خانگی

طرز تهیه ماست خانگی

در اولین مرحله برای تهیه ماست خانگی ، باید شیر پاستوریزه و بدون انتی بیوتیک و مواد نگه دارنده باشه . در مرحله بعد باید شیر را بجوشانید ، جوشاندن شیر بسیار در شل یا سفت بودن ماست موثر است به طوری که اگر شیر در دمای ملایم 10 تا 20 دقیقه بجوشه مواد جامد آن بیشتر و آبش شیر تبخیر میشود ، پس بنابراین ماست سفتی به دست می آید . در این مرحله شیر را از روی حرارت برداشته تا دمای شیر پایین بیاد و به 40 درجه برسه به طوری که اگر انگشتتان را در شیر فرو کردید نسوزد . اینجا باید به ازای هر یه لیتر شیر 2 ق غ ماست به شیر اضافه کنید بهتر است اول کمی شیر به ماست اضافه کرده سپس داخل شیر بریزید .

طرز تهیه ماست خانگی

حالا همون ظرف که شیر را داخلش ریختید با پارچه گرم حدود 2 تا 3 ساعت بپوشانید تا دمای شیر پایین نیاد و با همون دما تقریبا ببندد. سپس ظرف ماست را به آرامی داخل یخچال قرار دهید و تا چند ساعتی به اون قاشق نزنید . اگر ماست را قبل از سرد شدن کامل قاشق بزنیم ماست آب میندازد ، 1 روز اجازه دهید و به ماست دست نزنید تا خودشا کامل بگیرد ، اگر هم ماست شما به هر دلیلی آب انداخت آن را دور نریزید ، آب ماست ، سرم شیر است و ارزش غذایی بالایی دارد و دارای ویتامین B است .

نکات : ترش شدن ماست به چند دلیل است ، تازه نبودن مایه ماست ، داغ بودن شیر مایه زده شده ، زیاد بودن مایه ماست ، زمان تخمیر طولانی شده ، ماست را در گرمخانه در دمای بالاقرار دادید . اگر هم ماست شما بی مزه و خیلی شیرین بود دلیلش پایین بودن دمای شیر هنگام مایه زدن و خیلی تازه بودن مایه ماست و یا شیرین بودنش میتونه باشه